- بولتن اخبار یومیه - https://boltan.ir -

حمایت ما از دولت های صالح توام با نظارت است

مکارم شیرازی [1]

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر جایی کاری در دولت کم و زیاد شود جامعه مدرسین، اساتید یا مراجع تذکر می دهند و چنین حوزه ای محبوب امام زمان(عج) خواهد بود.

وی همچنین با انتقاد از زیاد بودن تعطیلات حوزه های علمیه ابراز داشت: باید فکری اساسی در این زمینه شود و جلساتی برای حل مشکلات حوزه با حضور اساتید ترتیب یاید.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: موافق افت تحصیلی حوزه نیستیم و در حالی که هر سال سووالاتی فقهی را به مسابقه در بین شاگردان خود می گذاریم شاهد هستیم که پاسخ های خوبی در قالب رساله های مختلف ارائه می شود ولی در عین حال حوزه مشکلاتی دارد که باید توسط اساتید آن فهرست شود.

وی افزود: شوق و انگیزه معنوی به درس باید در طلاب وجود داشته باشد و ایجاد این انگیزه کار اساتید حوزه است که باید حالات و شوق بزرگان پیشین حوزه را برای طلاب بازگو کنند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: باید در حفظ سنت های حوزه های علمیه کوشا باشیم که یکی از آن ها مساله مباحثه و دیگر سنت ها چون رابطه استاد و شاگرد، عدم وجود هدف مدرک گرایی صرف و رابطه معنوی استاد و شاگرد است که باید حفظ شوند.

وی افزود: آمیختن پیشرفت های علمی با پیشرفت های اخلاقی در زمانی که عوامل فساد زیاد شده است بسیار مهم بر شمرده می شود و دشمنان می خواهند فساد را در ایران فراگیر کنند تا مقاومت در مقابل دشمن را از بین ببرند که زائیده تقوا و عشق است.

وی گفت: حفظ استقلال حوزه بسیار مهم است و افتخار حوزویان شیعه و پیروان مکتب اهل بیت مستقل بودن حوزه های علمیه و مراجع تقلید است که حتی به دولت های صالح نیز وابسته نیستند.

این مرجع تقلید بیان داشت: استقلال حوزه بود که باعث قیام امام راحل شد این در حالی است که مفتیان در کشوری چون عربستان توسط دولت ها تعیین می شوند و همین مفتیان در قبال حمله به یمن که کاری جنایتکارانه و احمقانه بود بر آن صحه گذاشتند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه عمق بخشیدن به درس های حوزه باید همواره مورد توجه اساتید باشد افزود: در میان حوزه های علمیه شاهد حضور افراد نخبه و استعدادهای برتر هستیم که باید آن ها را شناخت و برای پرورش نخبگان برنامه ریزی خاصی داشته باشیم تا به سمت اجتهاد مطلق بروند.

صدها تن از اساتید برجسته سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در اجلاسیه یک روزه اساتید که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد شرکت کردند و چهار کمیسیون تخصصی نیز برای بررسی مسائل اساتید حوزه در این اجلاسیه تشکیل شد.