- بولتن اخبار یومیه - https://boltan.ir -

مذاکره برای نگارش متن توافق وارد سطح تازه ای شد

ب [1]

وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا از امروز به مذاکره کنندگان در وین ملحق می شود و با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران به طور دوجانبه دیدار و گفت و گو می کند و با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیر خارجه ایران هم رایزنی سه جانبه خواهد داشت.

عراقچی ، روانچی و اشمید در اردیبهشت ماه سه دور مذاکره در وین و یک دور هم در نیویورک داشتند تا پیش نویس توافق جامع را بنویسند.

هرچند که کارشناسان امریکایی در روند نگارش پیش نویس توافق جامع حضور داشتند ولی تنها در سومین دور بود که شرمن به مذاکره کنندگان پیوست.

در عین حال، سفر محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و امریکا به ژنو در روز شنبه هم گامی در همین مسیر ارزیابی می شود.

پس از پنج دور مذاکره برای نگارش پیش نویس متن توافق ، ملاقات وزیران خارجه ایران و امریکا می تواند مهر تاییدی بر ساعتها مذاکره دیپلمات های ارشد ایران و 1+5 باشد.

در ماه های گذشته، در کنار مذاکره معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 ، ظریف و کری به طور مرتب، روند مذاکرات را ارزیابی و مسیر آینده را ترسیم می کرده اند.

هلگا اشمید در هر چهار دور گذشته به نمایندگی از سایر کشورهای 1+5 با دیپلمات های ارشد ایران مذاکره می کرد. شاید از این پس امریکا قصد داشته باشد نقش جدی تری در روند نگارش متن توافق ایفا کند.

جف راتک سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت: دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران مستلزم تکمیل جزییات مورد بحث است و انتظار می رود گام های آخر مذاکرات بدون وقفه تا رسیدن به توافق نهایی ادامه یابد.

وی افزود: جان کری وزیر خارجه در تداوم گفت و گوهای هسته ای با ایران، روز جمعه – فردا – به ژنو می رود تا با همتای ایرانی خود گفت و گو کند.

این مقام وزارت خارجه امریکا هدف اصلی دیدار کری و ظریف را در ژنو رایزنی برای پیشبرد مذاکرات و مطرح کردن مسائل کلیدی به عنوان کرد و افزود: این دیدارها در دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده پایان ماه ژوئن – 10 تیر- مهم، کارآمد و با ارزش است.

مذاکره معاونان وزیر امور خارجه و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.